گروه سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اهمیت و جایگاه پژوهش و تحقیق در تدوین سیاست‌های کلی نظام گفت:

 اصل وجود شورای پژوهش برای تدوین سیاست‌ها و حتی رفع اختلافات شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

اکبر هاشمی رفسنجانی عصر روز شنبه در دیدار اعضای شورای پژوهشی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از کارهای تکراری و موازی‌کاری‌ها افزود: با این روش می‌توان از هدر رفتن توان تحقیقاتی کشور جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارتقای کیفیت تحقیقات، نهادینه کردن موضوعات و همخوانی تحصیلات محققان با طرح‌های تحقیقاتی است.

وی با بیان انتظارات جامعه علمی کشور از مجمع تشخیص مصلحت نظام و مراکز زیر‌مجموعه آن عنوان کرد: مجمع می‌تواند مرجع و منبع طرح‌های تحقیقاتی و به تبع آن مقالات مفید باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتشار یک مجله علمی تخصصی آن هم با رعایت استاندارد علمی جهانی را از ضروریات کشور خواند و تصریح کرد: می‌توان با ایجاد ارتباط با مراکز علمی و نشریات معتبر تعامل سازنده‌ای ایجاد کرد.

در آغاز این دیدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی گفت: نظارت بر ‌طرح‌‌های تحقیقاتی باعث ارتقای کیفیت مباحث می‌شود.

ناتوانی غرب

پراناب موکرجی، وزیر امور خارجه‌ هند صبح دیروز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و  درخصوص  روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه دوکشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تاکید کرد: هند در رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق جایگاه ویژه‌ای دارد و جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط خود با هند مصمم است.

وی با اشاره به خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان و هند، تاکید کرد: نیاز به انرژی در دنیا و اینکه گاز یک کالای با ارزش روزافزون در جهان است، اجرای این طرح را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و این طرح عظیم می‌تواند سمبل همکاری‌های میان دوکشور باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گسترش همکاری دو کشور در بخش‌های علمی و فنی را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و هند در سالیان اخیر پیشرفت‌های وسیعی درخصوص علوم مختلف داشته‌اند و با همکاری یکدیگر می‌توانند رشد آنها را مضاعف کنند.

وی با اشاره به مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: تجربه‌ حضور شوروی سابق در این کشور نشان داد راهی که غرب اکنون در افغانستان طی می‌کند نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و علائمی که اکنون در افغانستان مشاهده می‌شود این است که غرب نمی‌تواند مسائل این کشور را حل کند.

پراناب موکرجی، وزیر امور خارجه‌ هند نیز در این دیدار با اشاره به مسائل منطقه تاکید کرد: هیچ کشوری خارج از منطقه نمی‌تواند برای مسائل آن راه‌حل پیدا کند و کشورهای منطقه خود باید با همکاری یکدیگر مشکلات را رفع کنند.

وی افزود: هند، ایران و پاکستان در منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کنند و  تمایل آنها برای گسترش همکاری می‌تواند به ایجاد صلح و ثبات در منطقه منجر شود.

کد خبر 67305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز